De NRC Next van vandaag (26 oktober) pakt groots uit met een artikel over het overschot van hoger opgeleide vrouwen in de grote steden. Vooral hoger opgeleide vrouwen in de leeftijdscategorie 18 tot 29 jaar hebben te kampen met een gebrek aan mannen van ditzelfde niveau. NRC Next kondigde het artikel vanochtend onder de titel “Utrecht is een mannenparadijs” aan op hun weblog, waarna er direct naar hartenlust werd gediscussieerd over dit belangwekkende onderwerp. Vooral in Utrecht en Amsterdam is de situatie “ernstig”. Op elke 100 mannen zijn er in Amsterdam 117 vrouwen tussen de 18 en 29 jaar oud. In Utrecht zijn dit er zelfs 129. De hoofdstad spant qua absoluut overschot de kroon: er wonen daar bijna 13.000 meer vrouwen in de genoemde leeftijdscategorie dan mannen. Het zijn vooral de universiteitssteden en plaatsen met een hogeschool die op de lijst voorkomen. Naast de eerder genoemde steden is er ook in onder andere Leiden, Breda, Wageningen, Nijmegen, Maastricht en Zwolle sprake van een teveel aan vrouwen. De laatste tien jaar lieten de al bestaande overschotten ook nog eens een sterke groei zien, met name in de steden met een hogeschool. Op het platteland is de situatie omgedraaid; hier is juist een vrouwentekort ontstaan dat steeds verder toeneemt. Hierdoor is het voor veel vrouwen lastig een partner van hetzelfde opleidingsniveau te vinden. Wat de zaken nog ingewikkelder maakt: mannen nemen het wat minder nauw met het scholingsniveau van hun partner; zo “pikken” lager opgeleide dames ook nog eens een deel van het aanbod hoog opgeleide mannen in.

Bron: artikel nrcnext & Datingsite-ervaringen.nl

De site 'Datingsite-ervaringen.nl' knoopt hier vervolgens enkele vragen aan vast voor verdere discussie:

Is er in jouw woonplaats ook een teveel aan (hoog opgeleide) vrouwen, of is er juist een mannenoverschot?

Let jij als vrouw sterk op het opleidingsniveau van mannen?

Klopt het dat de opleiding van je vriendin voor jou als man minder van belang is?

Is deze ontwikkeling dermate zorgelijk dat hier actief iets aan gedaan moet worden, en wat zouden hier voor oplossingen kunnen zijn?

Eigenlijk best aardig om over na te denken... @D

Weergaven: 1028

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Spin, je zou best eens gelijk kunnen hebben...

Inderdaad beantwoordt iedereen vanuit eigen ervaring en evt verlangens... niet meer dan natuurlijk. Welnu de mijne: ik wil geen partner, maar als ik er een zou willen, zou een opgeleide man enige voorsprong hebben. Natuurlijk maakt opleiding hem niet beter of intelligenter, wel is er iets meer kans op gesprek. @D

Toen ik op de academie zat vond ik het heerlijk om tussen al die meiden te mogen studeren. Nou had ik ook een uitgesproken meiden opleiding gekozen, dus ik had al snel een lief vriendinnetje gevonden al in het eerste studiejaar. Jammer dat het allemaal overhaast is gegaan en we niet de tijd hebben genomen elkaar echt te leren kennen, daardoor was het ook weer heel snel over tussen ons.

Dat meisje was iemand uit het tweede jaar van de opleiding en een bijzondere streber.

Ik heb altijd een enorm zwak gehad voor slimme vrouwen, dus dan is hoogopgeleid al bijna een vanzelfsprekend voortvloeisel daarvan.

Ben je niet appeltaartgezellig? Misschien ben je 't wel, maar ontken je 't, of ben je er niet trots op...

Aug, het gaat niet alleen om jouw eisen aan 'de vrouw'...;-)

Wat bedoel je precies?

De mannen zijn daarom 't land maar op gevlucht... mea culpa @Auggie, mea culpa.

Er spelen allerlei factoren mee in een partnerkeuze. Ik zou kiezen - als ik kies - voor een dame met een brede algemene ontwikkeling, die een nieuwsgier bezit die iets verder gaat dan hoe haar buren toch aan al dat geld komen of juist vieze werkelozen zijn. Opleidingsniveau kan daarbij behulpzaam zijn. Maar zelfs dan. Als alles lijkt te kloppen en ze houdt niet van fellatio met sliklust, dan zou het voor mij een no-go zijn.

Valt me op dat hier alleen vrouwen bomen over dit voor mannen toch belangrijke item.

Ja.

RSS

Recente activiteiten

Profielafbeelding
Monique heeft zijn/haar profiel bijgewerkt 3 uur geleden
Profielafbeelding
Bloom heeft een reactie achtergelaten voor Gert Pieter 4 uur geleden
Profielafbeelding
Profielafbeelding

Geef reactie

Café de Liefde

Cafe de Liefde stopt na 4 jaar 14 antwoorden 

Door Café de Liefde begonnen in Vragen over deze website. Laatste reactie van Jo*ah 4 uur geleden .

Meerminner

Liefdesverdriet is een ijdele gemoedstoestand. Je zwelgt in zelfmedelijden 28 antwoorden 

Door Meerminner begonnen in Praat over de liefde. Laatste reactie van Roanne op zaterdag.

Doorayah

Zou je het kunnen: een mens doden? 13 antwoorden 

Door Doorayah begonnen in Praat over de liefde. Laatste reactie van Anita op vrijdag.

Doorayah

Toenemend vrouwenoverschot in grote steden 38 antwoorden 

Door Doorayah begonnen in Praat over de liefde. Laatste reactie van SoSue op vrijdag.

Gina Pinas

jouw tijd ......zijn tijd 5 antwoorden 

Door Gina Pinas begonnen in Praat over de liefde. Laatste reactie van Gert Pieter op vrijdag.

Video's

• Video's toevoegen
  • Alles weergeven

Foto's

Bezig met laden...
  • Foto's toevoegen
  • Alles weergeven

Muziek

Bezig met laden...

Social Networks