Ik las op de coaching kalender op 14 februari de volgende spreuk:

Als je verliefd bent,

zijn dat de mooiste tweeënhalve minuut

van je leven

(Richard Lewis)

Er staat achterop het blaadje nog een heel verhaal over eerste verliefdheden waarbij verstand geen rol speelt en dat de meeste mensen niet trouwen met op wie ze als eerste verliefd zijn geweest. Dat op latere leeftijd mensen wat verstandiger worden en zoeken ze meer naar een mix van buik, hart en hoofd.

Ja, ook ik vind verliefd, mits het op rolletjes gaat en dat gaat het hoogstzelden, zijn of worden heel leuk en kan er ook daadwerkelijk erg van genieten. Tegenwoordig word ik niet zo makkelijk meer verliefd en vind het veel meer van belang om rustig aan te doen. Ik vind het tegenwoordig veel fijner eerst iemand beter te leren kennen op een manier die voor beide prettig is natuurlijk. 

Afspraakjes maken, uit eten gaan, naar de film, naar het park, naar een concert. Tussendoor even een uurtje ergens koffie drinken. Niet meteen haast maken, maar tijd voor elkaar maken en creëren en ook echt de tijd nemen.

Is dit wel reëel vraag ik mij af. Als ik weer een leuk iemand zou ontmoeten zou ik het op de rustige manier aan willen pakken. Ik heb namelijk zelf niet zulke goeie ervaringen met snel. Snel bij elkaar in bed belanden terwijl je elkaar eigenlijk helemaal niet kent, even een maandje verliefd en dan is het over is ook zo een voorbeeld.

Is het wel mogelijk rustig aan? En hoe dit aan te pakken?  

Steekwoorden: rustig, snel, verliefd

Weergaven: 326

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Ik ben het met je eens, Vlinder... Na 'snel' volgt vaak een kater. Maar 't is een gevoel-verstand-dingetje. En dan is het maar de vraag welke kant sterker is. En... laat je je meeslepen door de ander of afremmen... of is de ander juist voorzichtiger dan jij zelf zou willen? Ik ben zelf vaak te snel gegaan, maar dat vind ik dan altijd achteraf... :-(
En wat vind je snel? Want misschien vindt die ander je wel sloom terwijl jij het rustig aan wilt doen.
Eigenlijk gaat het erom hoe ik het graag wil en wat voor mij werkt. Nu dus iemand tegenkomen die ongeveer hetzelfde zou willen. Komt ook eigenlijk neer op mij goed voelen en gelijk opgaan geloof ik.
Of iets snel of langzaam is, is natuurlijk heel persoonlijk. Maar voor mij is snel bijvoorbeeld na het eerste afspraakje al samenwoon plannen hebben. Ik wil heel erg graag erg rustig aan doen en echt iemand veel beter leren kennen zonder meteen na een of twee afspraakjes in bed te belanden. Kan ook leuk zijn natuurlijk, maar dat gaat mij dus veel te snel............

Ik ken trouwens ook iemand die na drie maanden verliefdheid zwanger was en toch ook nog 8 jaar met die man samen is gebleven waarvan ze de laatste 5 jaren steeds het idee had dat ze helemaal niet gelukkig met hem was en eigenlijk weg uit de relatie wilde , terwijl ze ook nog een tweede kind op de wereld hebben gezet. Wellicht als ze hem eerst beter had leren kennen, was ze misschien wel niet aan kinderen met hem begonnen. Hij heeft namelijk helemaal geen interesse in zijn kinderen, nooit echt gehad trouwens.Het zijn maar voorbeelden uit het echte leven maar het is uiteraard voor iedereen anders.
Wederzijdse verliefdheid heb ik al heel lang niet meer meegemaakt en inderdaad gaat alles wel snel als je wederzijds verliefd bent. Dat bijzondere waar jij het over hebt, Maan, heb ik alleen nog maar meegemaakt toen ik 13 was. Toen kwam sowieso in bed bij elkaar kruipen niet im frage. En liepen we inderdaad hand in hand en we waren veel bij elkaar. En ik wist elk minuut van de dag waar hij was. Dat was dus mijn allereerste echte diepe en mooie verliefdheid. Ik ben het met je eens dat verliefdheid iets bijzonders is. Ik vind rustig aan doen voor mijzelf niks met afstand scheppen te maken hebben, ik wil zo lang mogelijk (liefst de rest van mijn leven) van een fijne relatie genieten, iemand beter leren kennen en hij mij. En niet na een korte en snelle verliefdheid er uit ontwaken om er achter te komen dat diegene waar ik eerst zo verliefd op was dat ik hem eigenlijk helemaal niks voor de rest vind (heb ik ook wel een paar keer meegemaakt namelijk) Ik ben van mening dat als je allebei er voor kiest om het rustig aan te doen dat je er dan ook helemaal voor kunt gaan. Dat is mijn mening natuurlijk, nu nog iemand ontmoeten die dat ook zo voelt en ervaart.
Ja, verliefdheid dat overkomt je natuurlijk gewoon, maar hoe je een relatie wilt opbouwen daar kan je toch wel voor kiezen en ook met elkaar over overleggen, althans dat zou ik wel graag zo willen. Ik wil gewoon heel graag rustig opbouwen en iemand werkelijk beter leren kennen en leuke afspraakjes maken en gewoon stapje voor stapje verder gaan. Dus hoop ik op een dag toch wel iemand tegen te komen die dat ook zo ziet.
Ik heb het eigenlijk helemaal niet over verliefdheid, want verliefdheid komt en gaat en is vaak al vervlogen voordat je iemand eigenlijk kent, en het blijft zeker niet bestaan omdat ik er zuiniger mee om wil gaan, zo realistisch denk ik ook nog wel. Ik heb het meer over het beter van iemand leren kennen op een wat rustigere manier met hierin ruimte om iets samen op te bouwen zonder krampachtig bijsturen. Een stabiele vruchtbare grond samen kunnen en willen maken, grond waarop gegroeid kan worden en hierin zou verliefdheid een klein rolletje in mee kunnen spelen, want ik vind het wel leuk om verliefd te zijn.

Ik weet nog goed dat ik verliefd was op mijn ex-man (die waar ik 4 jaar mee getrouwd ben geweest) Die verliefdheid duurde precies drie maanden (tot mijn grote teleurstelling) en toen kwam het kijken of je wel werkelijk met elkaar overweg kon. En dan begint ook wel het echte werk, en heel af en toe werden we ondertussen ook nog wel eens even verliefd op elkaar. Helaas is dat niet genoeg geweest.

Ik sta dan ook tegenwoordig meer achter het idee om het wat verstandiger te benaderen en vind het ook wel een goed iets om meer te zoeken naar een mix van buik, hoofd en hart.
Ik ben ook wel graag verliefd, maar je bent wat mij betreft nog niet bedacht bezig als je het wat rustiger aan wilt doen , iemand beter wilt leren kennen en graag langer met iemand samen wilt zijn. Ik verschil daar dus van mening over, ik vind het namelijk niet met bedacht te maken hebben, het moet toch nog steeds op je pad komen, je kan ook hierin niks forceren of bedenken...
Ik begin wel bang te worden dat ik het alleen niet meer mee ga maken, ik had eerder in mijn leven meer werk van mijn grote liefdes moeten maken, misschien (natuurlijk weet je nooit wat er gebeurt) was ik dan nog wel met een van hen heel gelukkig samen.
Vlinder..

Rustig aan doen is zeker mogelijk en een goede basis.
Maar ik denk wel dat er dan voor allebei de partijen duidelijkheid in moet zijn...dat er rustig aan wordt gedaan!!!
Zovan: ik vind je echt wel leuk, maar ik wil rustig aan doen en je juist beter leren kennen om deze eventuele relatie te kunnen laten slagen
Vaak wordt er niks gezegt waardoor je in onzekerheid komt bvestiging wilt en daarom maar in een snel tempo van start gaat.

Ik herken het bij mezelf, als een jongen zegt nou ik wil rustig aan doen, denk ik al meteen jaja, zeker nog andere meiden op het oog.. lekker makkelijk rustig aan doen kun je zeker stieken verder loeren en genieten van het 'nog geen verkering hebben' in het uitgaansleven..
Het is het vertrouwen dat je moet hebben dat die jongen echt de tijd neemt om in het stadium van: rustig aan doen, ook er achter komt of je leuk genoeg bent
(en andersom natuurlijk ook ) jij moet ook voor jezelf de tijd pakken is hij/ zij wel echt leuk.
Snelle verliefdheid verblind je alleen maar..
Je kunt beter lekker verliefd worden als je elkaar steeds beter leert kennen dus niet te hard van stappel loopt en ook weet wat zijn slechte eigenschappen zijn, en je die hebt geaccepteerd om en na een tijd te zeggen, :we gaan voor elkaar..

En hoeveel tijd je daar tussen laten komen is niet van belang, het hangt af, hoe snel iemand laat zien wie hij/ zij werkelijk is.
Verliefd kan je al snel op iedereen worden die een beetje knap, lief , leuk en aardig is, maar wat later??... als je de 'mindere' dingen van elkaar ontdekt...

Conclusie: rustig aan doen om je ware gevoel te achterhalen.

Liefs Luna
Luna,

Ik begrijp het niet niet helemaal. Wanneer iemand een gevoel bij mij oproept, weet ik precies welke snaar geraakt is. Het spelen van de toon en daarmee het accepteren van dat gevoel is dan ook voor mij een vanzelfsprekendheid. Het lijkt mij heel vervelend wanneer je je gevoelens moet achterhalen. Laat je je gevoelens dan wel voldoende toe? Geef je ze de ruimte?
Is er sprake van onzekerheid over je eigen gevoelens of is er twijfel over hoe een ander daar mee om gaat? Wanneer je gevoel krachtig is, en je dit met veel enthousiasme geeft, dan weet je binnen 24 uur of het een langere houdbaarheidstermijn heeft. Dat is althans mijn ervaring. Daarna kun je altijd nog zelf een ander besluit nemen.
@Luna: Fijn om ook eens een reactie van een "gelijk"denkende te ontvangen. Ik vind het ook heel mooi van jou gezegd dat er dan ook echt duidelijkheid in moet zijn tussen beide partijen voor de basis om samen rustig aan te doen. Ik begrijp trouwens heel goed wat je bedoelt met rustig aan doen om je ware gevoel te achterhalen. Natuurlijk voel je wat je voelt en luister je goed naar wat je voelt (althans dat tracht ik wel zoveel mogelijk te doen) maar ik denk ook dat als je te snel wilt gaan dat je en naar mijns inziens ook door de verblinding van een verliefdheid, dat je vaak over je zgn. ware gevoel heen stapt of makkelijk negeert. Dus dat intuïtie kan vertroebelen en als de verliefdheid dan over is, hoe verder. Daar kan ik mij wel in vinden. Bedankt voor je wijze woorden! Ik ben het ook met jeeens dat vaak vanuit onzekerheid er een snel tempo wordt ontwikkeld terwijl als je elkaar echt heel leuk vind, dan lopen die gevoelens niet weg en is er juist ruimte om rustig aan te doen. En snel gaan omdat je bang bent dat er anders een ander in het gezichtsveld van je eventuele nieuwe geliefde komt is (natuurlijk zou dat kunnen, maar dan was diegene toch niet zo erg geïnteresseerd in je denk ik dan) voor mij sowieso niet aan de orde. Zo snel en makkelijk gaat dat nou ook weer niet :-))))]
Ey die Bennie, thanx voor je reactie.. goed dat het bij jou anders werkt want er zijn namelijk veel verschillende realiteiten en daarom dus ook niet maar 1 waarheid.
Daarom vind ik het leuk om verschillende reacties te krijgen.
Je stelt goede vragen..
Mijn eerste lange relatie was meteen het gevoel dat jij beschrijft hup binnen no time duidelijkheid maar dat kwam ook omdat het van allebei de kanten no time in love was,
Ik had nog nooit zo'n verliefdheid mee gemaakt en hij ook niet, nou dan geef je je wel aan elkaar...jee weet namelijk ook nog niet beter.
Dus er waren toen echt geen vragen van poeh poeh zou hij me nu leuk vinden.

De relaties die erna kwamen tja dat worden andre zaken, door het verleden met je leifds leven dek je je automatisch in...
je hebt geleert dat verleifdheid wel leuk is en een geweldig gevoel, maar je hebt ookgeleer tdat het zo wee over kan zijn.. al duurt de relatie 6 een paar weken, maanden of zoals bij mij drie jaar.
Het feit is dat het over is..
En of dat nu aan jou of aan haar/ hem ligt doet er niet toe.
Je bent niet meer bij elkaar/
En dat zorgt ervoor dat je veel meer op je hoede bent.,
Je wilt je best wel aan iemand geven maar niet meer zomaar..
Het heeft je veel pijn gedaan in je verleden dus je wordt voorzichtiger.

Kijk Bennie als je dat gevoel direct bij iemand heb dan is dat zo klaar als een klontje, en hoef je dat niet af te vragen, die vraag wordt zelfs overbodig.
mee eens.
De volgend stelling laat je je gevoelens dan wel genoeg toe? Ik denk dat dat ligt aan je liedes verleden.
Die lange relatie die ik toen had was toen ik 16 was,tot mijn bijna 20e nu laat ik idd mijn gevoelsn niet meer zo snel toe.. (angst) dus ben ik inderdaad een stuk voorzichtiger met de volgende man.
Gewoonweg omdat je je zefl wilt behoeden voor die pijn die je toen heb gevoelt twijfel je al gau waan je gevoelens zo van ai dit voelt nu wel goed Maar nu..
En ook will je even uitzoeken hoe die ander met je gevoelens omgaat.Want tja stel je voor dat het weer mis gaat.. denk je dan...
Daarom spring je niet meer zo snel in het diepen..

Ik denk dat jij goed bewust bent van je gevoelens ook omdat je schrijft ja en anders kun je nog altijd een ander besluit nemen, dat betekent dat je er sneller afstand van kan nemen, dan ik, want ik kan niet zo snel een ander besluit nemen, als ik al gevoelens voor iemand heb en het blijkt daarna toch niet zo goed te werken..
Liefs Luna
Ey vlinder...

Grappig dat jij er net zo als mij over denkt, en wat leuk om te lezen dat je vindt dat ik wijze woorden heb.
Nou Vlinder ik heb het door veel boeken te lezen en mijn eigen lliefdeservaringen hahaha.
Alles wat ik lees en waarvan ik denk daar zit een kern van waarheid voor me in, daar ga ik overnadenken en probeer ik zoveel mogelijk toe te passen in mijn eigen liefdsleven..
Want de liefde nou dat is me een onderwerp apart hahah.
Wat je zegt, de jongens lopen niet zo heel snel weg.. want idd als ze je echt leuk vinden blijven ze wel..
Als je onzeker bent over jezelf is dat nog wel eens moeilijk te geloven...
juist dan ga je nadenken, twijvelen, en je in bepaald bochten wringen.
Die uiteindelijk helemaal niet ten goede komen, want ware liefde is juist vallen op de persoon zoals die werkelijk is..
Daarom is het heel belangrijk om vertrouwen in jezelf te hebben, ongeacht of de relatie nu wel of niet tot een goed eind zal komen..
Maar zelfverzekerd zijn en weten dat je er best mag zijn omdat je een lief, aardig en leuke persoonlijkheid hebt(met al je schaduwkanten inbegrepen), vergt veel moed en zelfinzicht..
Maar als je dat uiteindelijk gevonden hebt kun je de ware liefde tegen komen en ben je er ook klaar voor, omdat je dan precies weet wie je bent..
Hij moet geen invulling meer zijn op je liefdesleven maar een aanvullig is op je liefdesleven.

Liefs Luna.

RSS

Recente activiteiten

Profielafbeelding

Freedom

Blog post by Doorayah 4 uur geleden
Profielafbeelding
Bloom heeft gereageerd op blogbijdrage 'Spijt...' van Pammie 16 uur geleden
Profielafbeelding

jouw tijd ......zijn tijd

Discussion posted by Gina Pinas 21 uur geleden
Profielafbeelding
Jolanda heeft zijn/haar profiel bijgewerkt 23 uur geleden

Geef reactie

Gina Pinas

jouw tijd ......zijn tijd

Door Gina Pinas begonnen in Praat over de liefde 21 uur geleden .

Doorayah

Toenemend vrouwenoverschot in grote steden 33 antwoorden 

Door Doorayah begonnen in Praat over de liefde. Laatste reactie van Doorayah op zaterdag.

Dolce e Pazzo

Welk nummer omschrijft jou het beste 17 antwoorden 

Door Dolce e Pazzo begonnen in Praat over de liefde. Laatste reactie van Auggie 1 Feb.

Atorie

Ik ben opzoek naar .. 6 antwoorden 

Door Atorie begonnen in Daten. Laatste reactie van Barbara 28 Jan.

Leslie xxx

ik ben opzoek naar iets nieuws 14 antwoorden 

Door Leslie xxx begonnen in Daten. Laatste reactie van Barbara 28 Jan.

Video's

• Video's toevoegen
  • Alles weergeven

Foto's

Bezig met laden...
  • Foto's toevoegen
  • Alles weergeven

Muziek

Bezig met laden...

Social Networks