Aflevering 3 van Café de Liefde staat in het teken van 'de ideale relatie'. Bestaat die wel? Hoe kun je er aan werken? Is het erg om veel ruzie te maken? En: is de 'liefdespil' die binnenkort op de markt komt (met het knuffelhormoon ocytocine) dé oplossing voor alle problemen? Geef hier op dit forum je eigen mening over de ideale relatie.

Weergaven: 138

Hierop reageren

Berichten in deze discussie

Lieve Anna Helena, Je blijft je vastbijten op dat ene zinnetje 'Ook al het goede gaat op de duur vervelen.' Ik heb geprobeerd mijn ideeën zo genuanceerd mogelijk weer te geven in mijn laatste reactie, maar juist dat ene zinnetje roept klaarblijkelijk een hoop weerstand bij je op en blijft hangen. Ik wil aan mijn laatste reactie nog toevoegen, dat ik niet geloof in maakbaarheid, tenminste niet van liefde. Je kunt een relatie oppoetsen door duidelijke afspraken te gaan maken over taken en materiële zaken of met een therapeut gaan praten om allerlei intieme barrières op te lossen. Als dat allemaal helpt is het volkomen OK. Maar liefde kun je niet maken. Als dat er niet meer is, tja dan kun je kiezen. Hoe wil ik verder. Dat moet ieder dan voor zichzelf maar uitmaken. Niet iedere relatie blijft een liefdesrelatie, maar wordt wel in stand gehouden doordat zoveel andere kwesties zoals van economische- of andere aard meespelen. We streven allemaal het goede na, maar of we het volhouden is een tweede. Oh ja, ik sta echt niets te verzinnen. Ik spreek vanuit eigen ervaringen.
Ideale relatie? natuurlijk bestaat ie!! soms denk ik, alleen tussen mensen met ""verstandelijke beperking""! Ha,ha . Maar Vladimir Solovjov...........
Als de ideale relatie al zou bestaan,dan is de vraag "hoe kun je er aan werken" eigenlijk ook overbodig .
Een relatie is nooit perfect ,maar je moet er wel voor blijven vechten.
1, Altijd je hart open blijven houden voor de ander
2, Niet spelen met gevoelens ,het is geen spel
3, Hou altijd rekening met de ander ,zonder je zelf weg te cijferen
4, Liefde en respect voor samen
5, Het delen van je hart
6, Wees eerlijk tegen elkaar
7, Niet denken van ik maar wij
8, Een beetje fantasie mag ook wel
9, Wees flexiebel
10,Wees ook emotioneel verbonden met elkaar
11, Geef elkaar het vertrouwen
12, Ook met normen en waarden

IK denk dat je er zo aardig komt met het op bouw van een gezond relatie
Niemand is perfect ,we zijn geen robotten
ik denk dat wat je de ideale relatie vindt, door de jaren heen veranderd. Als tiener had ik binnen een relatie iemand nodig die mij meenam door het leven, ouder, wijzer en mysterieus.als twintiger was de ideale relatie, alles delen en samen bouwen. Nu als dertiger zie ik veel meer in samen je eigen ding kunnen doen en elkaar prikkelen om nieuwe dingen te ontdekken. Als veertiger zal dat weer anders zijn.....De ideale relatie is dus steeds in beweging en met een bijzonder geluk kan je dat delen met 1 partner die samen met je groeit.Soms veranderd je behoefte in een relatie zo, dat je dat niet meer met je partner kunt delen en groei en ontwikkel je je allebei een andere kant op.... En dan kun je weer op zoek naar datgene wat dan bij je past.
Misschien bestaat de ideale relatie wel zodra je je ideeën over je relatie hebt aangepast aan hoe het in de werkelijkheid is? Misschien bestaat de ideale relatie wel helemaal niet, maar maakt dat dan uit? Of is de vraag eigenlijk kun je het naar je zin hebben in een relatie/met een ander? Dan is het misschien ook de vraag of je het naar je zin kunt hebben in je eentje? Wat ik merk is dat ik het met mijn vriend het fijnste heb op de momenten dat we alle twee content zijn met onze eigen kleine wereldje...,
Het gaat altijd om de juiste vraag en hoe die gesteld is. "Bestaat de ideale relatie?" Het woord liefde komt er niet eens in voor. Ik denk dat je eerder de vraag moet stellen, "Wat is een ideale relatie?" daar bestaat al zoveel spraakverwarring over. Slokkie heeft een aantal praktische punten opgenoemd en er een soort sjabloon van gemaakt en "Je moet er voor blijven vechten", als zou het iets zijn wat afgedwongen moet worden.
In het leven is er niets wat meer ongrijpbaarder is dan de liefde. Ze is aan geen enkele natuurwet onderhevig, ze laat zich niet dwingen en ze laat zich ook niet plannen zoals bijvoorbeeld, "Ik ga over een half uurtje verliefd worden". In mystieke geschriften wordt verteld dat doordat wij als mensen onvolmaakt zijn, juist daardoor het vermogen hebben om lief te hebben.
Bestaat de ideale relatie is een vraag die je kunt stellen, wanneer de liefde er niet meer is. Kunstgrepen toepassen om elkaar nog langer te kunnen verdragen. (Vaak zijn de kinderen en economische afhankelijkheid de werkelijke redenen om nog bij elkaar te blijven.) Als je dat lukt, kun je misschien spreken over een ideale relatie. Maar spreek je dan ook over liefde?

RSS

Recente activiteiten

Profielafbeelding
Bloom heeft gereageerd op blogbijdrage 'Spijt...' van Pammie 1 uur geleden
Profielafbeelding

jouw tijd ......zijn tijd

Discussion posted by Gina Pinas 6 uur geleden
Profielafbeelding
Jolanda heeft zijn/haar profiel bijgewerkt 8 uur geleden
Profielafbeelding
Doorayah heeft gereageerd op blogbijdrage 'Spijt...' van Pammie 23 uur geleden

Geef reactie

Gina Pinas

jouw tijd ......zijn tijd

Door Gina Pinas begonnen in Praat over de liefde 6 uur geleden .

Doorayah

Toenemend vrouwenoverschot in grote steden 33 antwoorden 

Door Doorayah begonnen in Praat over de liefde. Laatste reactie van Doorayah op zaterdag.

Dolce e Pazzo

Welk nummer omschrijft jou het beste 17 antwoorden 

Door Dolce e Pazzo begonnen in Praat over de liefde. Laatste reactie van Auggie 1 Feb.

Atorie

Ik ben opzoek naar .. 6 antwoorden 

Door Atorie begonnen in Daten. Laatste reactie van Barbara 28 Jan.

Leslie xxx

ik ben opzoek naar iets nieuws 14 antwoorden 

Door Leslie xxx begonnen in Daten. Laatste reactie van Barbara 28 Jan.

Video's

• Video's toevoegen
  • Alles weergeven

Foto's

Bezig met laden...
  • Foto's toevoegen
  • Alles weergeven

Muziek

Bezig met laden...

Social Networks